Хъркането по време на сън – причини и решения

декември 23, 2022

Хъркането е хриплив или дрезгав звук, който се получава, когато въздухът преминава покрай отпуснатите тъкани в гърлото, което води до вибрации на тъканите при дишане. Почти всеки човек хърка от време на време, но при някои хора това може да бъде хроничен проблем. Освен че този процес може да е неприятен за партньора ви, понякога е и предвестник на сериозно здравословно състояние.

Какви са симптомите при хъркането по време на сън

Хъркането често се свързва с нарушение на съня, наречено обструктивна сънна апнея (ОСА). Имайте в предвид, че  не всички хъркащи имат това състояние. Ако хъркането е придружено от някой от следните симптоми, това може да е индикация да се обърнете към лекар за допълнителна оценка на ОСА:

  • Свидетели на паузи в дишането по време на сън;
  • Прекомерна сънливост през деня;
  • Трудности с концентрацията;
  • Сутрешно главоболие;
  • Болки в гърлото след събуждане;
  • Неспокоен сън;
  • Задъхване или задушаване през нощта;
  • Високо кръвно налягане;
  • Болка в гърдите през нощта;
  • Хъркането ви е толкова силно, че пречи на съня на партньора ви;
  • При децата – влошено внимание, поведенчески проблеми или лошо представяне в училище.

Кой е по-склонен да хърка?

Както стана ясно, хъркането по време на сън е много разпространено. Всеки човек може да хърка в определен момент от живота си. То е по-често срещано при мъже над 50 години с наднормено тегло или затлъстяване.

Ето кои са останалите рисковите фактори, свързани с хъркане по време на сън:

  • Възраст: Хъркането е по-често срещано с напредването на възрастта, тъй като мускулният тонус намалява, което води до свиване на дихателните пътища;
  • Алкохол и успокоителни: Алкохолните напитки и някои лекарства отпускат мускулите, като ограничават въздушния поток в устата, носа и гърлото;
  • Анатомия: Дългото меко небце, увеличените аденоиди, сливиците или големият език могат да затруднят преминаването на въздуха през носа и устата. 

Какви са причините за хъркането?

Когато дишате, изтласквате въздуха през носа, устата и гърлото си. Ако дихателните пътища са ограничени, тъканите, включително мекото небце (задната част на покрива на устата), сливиците, аденоидите и езикът, вибрират една срещу друга, докато прокарвате въздух. Вибрациите издават шум, който се чува като дрънчене. 

Най-разпространените причини за хъркането по време на сън са:

  • Блокиране на въздушния поток;
  • Обемни меки тъкани, включително уголемени аденоиди, сливици или език;
  • Излишни телесни мазнини, които оказват натиск върху меките тъкани и притискат дихателните пътища;
  • Хормони на бременността, които причиняват възпаление на носа;
  • Нисък мускулен тонус и мускулна слабост в устата, носа или гърлото;
  • Запушване на носа и възпаление, дължащо се на настинка, грип, алергии или дразнители във въздуха;
  • Структурни различия в устата, носа или гърлото, които намаляват размера на дихателните пътища.

Хъркане по време на сън- съвети и решения за самопомощ 

Съществуват обаче много доказани техники, които могат да помогнат за премахване на хъркането. Не всяко средство обаче е подходящо за всеки човек, така че спирането на хъркането може да изисква търпение, промени в начина на живот и готовност да експериментирате с различни решения.

Средства за спиране на хъркането преди лягане

Променете позицията си на сън. Повдигането на главата на четири сантиметра може да улесни дишането и да насърчи езика и челюстта да се движат напред. 

Спете настрани, а не по гръб. Поставете зад гърба си възглавница. След известно време спането настрани ще се превърне в навик и ще можете да се откажете от топките за тенис.

Изчистване на носните проходи. Ако имате запушен нос, изплакнете синусите с физиологичен разтвор преди лягане. 

Поддържайте въздуха в спалнята влажен. Сухият въздух може да раздразни мембраните на носа и гърлото, така че ако проблемът е в подутите носни тъкани, овлажнител може да помогне.

Промени в начина на живот, които да ви помогнат да спрете хъркането

Отслабнете. Отслабването дори с малко може да намали мастната тъкан в задната част на гърлото и да намали или дори да спре хъркането.

Откажете се от пушенето. Ако пушите, вероятността да хъркате е голяма. Тютюнопушенето дразни мембраните на носа и гърлото, което може да блокира дихателните пътища и да причини хъркане. Макар че е по-лесно да се откажете, отколкото да го направите, това може да доведе до бързо облекчение на хъркането.

Избягвайте алкохол, сънотворни и успокоителни, тъй като те отпускат мускулите на гърлото и пречат на дишането. Посъветвайте се с лекаря си и за всички лекарства, които приемате по лекарско предписание, тъй като някои от тях стимулират по-дълбок сън, което може да влоши хъркането.

Внимавайте какво ядете преди лягане. Проучванията показват, че обилното хранене или консумацията на определени храни, като млечни продукти или соево мляко, непосредствено преди лягане може да влоши хъркането.

Упражненията като цяло са също чудесно решение, което спомага за намаляване на хъркането по време на сън, дори ако не водят до намаляване на теглото. Това е така, защото когато тонизирате различни мускули на тялото си, като например ръцете, краката и коремните мускули, това води до тонизиране на мускулите на гърлото, което от своя страна може да доведе до по-малко хъркане. 


Препоръчваме ви:

Рамка за картина – Направи си сам и изненадай любимата

Навес – Направи си сам

Басейн – Направи си сам

Оставете коментар

Your email address will not be published.