Хайде, признайте си. Колко пъти сте излизали извън първата или втората страница на търсене в Google?
Ако отговорът е „никога“ (или „рядко“), това е дигитален маркетинг в действие. Дигиталните маркетолози са експерти в това да накарат своите продукти или услуги да се появят на първа страница в резултатите от търсенето. Но това не е всичко, което те правят. Цифровият маркетинг вече обхваща широк спектър от специализации – от маркетинг на съдържанието до оптимизация за търсачки (SEO).
Искате ли да научите повече за цифровия маркетинг и защо е толкова важен? Тогава продължете да четете днешната статия на Татковци.
Какво представлява цифровият маркетинг?
Цифровият маркетинг е използването на цифрови канали или технологии за продажба или популяризиране на продукт или услуга. Маркетингът на съдържанието, маркетингът по електронна поща, рекламата с плащане на клик (PPC) и SEO оптимизацията попадат в обхвата на цифровия маркетинг. Казано по-просто: ако ви подтикват да купите нещо, когато сте онлайн, това е цифров маркетинг в действие.
Защо е важен дигиталният маркетинг?
Цифровият маркетинг помага на марките да достигнат до целевата си аудитория и да популяризират своя продукт или услуга. Въпреки че това е целта и на традиционната маркетингова кампания, цифровият маркетинг позволява на марките да се насочат към по-специфична или нишова аудитория. Връзката с клиентите по цифров път помага за изграждането на по-широка аудитория, която се доверява на вашата марка. Той е особено полезен за малките предприятия, които могат лесно да използват тактиките на цифровия маркетинг без помощта на маркетингов отдел или агенция.
Как предприятията използват дигиталния маркетинг?
За да разберем как предприятията използват дигитален маркетинг, нека използваме примера на Райън – измислен продавач на средно ниво в компания за хартия. Той иска да открие малък бизнес като допълнителна дейност. Той създава приложение, наречено „Woof!“, което позволява на човек или компания да изпрати едновременно идентично съобщение в различни медии – текст, имейл, Facebook и т.н.
Тъй като Райън разполага с малък бюджет за маркетинг, той ще разчита на системи и процеси, които имат максимален обхват с минимални инвестиции. Той ще насочи ресурсите си към изграждане на осведоменост. Съдържанието, изпълнено със стойност, ще бъде достатъчно, за да задвижи бизнеса му. Възможно е да не разполага със собствен маркетингов отдел, затова ще използва социалните медии чрез агенции за цифров маркетинг или лица на свободна практика, които са специализирани в тези области. Може да се заеме сам с маркетинга в социалните медии.
С разрастването на малкия си бизнес може да възложи на компания за цифров маркетинг, която да се занимава с маркетинга на съдържанието и всички останали стълбове. Дотогава той повишава квалификацията си с помощта на тези безплатни онлайн курсове по маркетинг и се научава как сам да стане мениджър по цифров маркетинг.
За да рекламира приложението си, той може да направи следното:
- Маркетинг на съдържанието. Райън може да създаде писмено съдържание – например блогове и ръководства – за своя продукт. Той може също така да стартира канал в YouTube, в който да представя демонстрации на продукта. Този вид съдържание позволява на хората да разберат по-добре стойността на неговия продукт.
- Оптимизация за търсачки (SEO). Сега Райън разполага с цялото това съдържание, но то е изгубено в бездната на онлайн търсенията. Той разглежда какво търсят целевите му клиенти онлайн, когато търсят инструменти за комуникация като неговите. Затова използва тези термини за търсене като ключови думи, за да оптимизира уебсайта си, с надеждата съдържанието му да се класира по-високо.
- Маркетинг по електронна поща. След това Райън идентифицира значителен списък с потенциални клиенти, които се интересуват от закупуването на неговия продукт. Той създава списък с имейли, за да може да изпраща информация и ресурси, свързани с неговия продукт.
- Реклами. Райън разчита на създаването и повторното използване на съдържание, за да изгради своя резерв от клиенти. Сега той иска да се потопи в рекламата, затова плаща за реклами, които да насочват трафика към уебсайта му. За целта ще е необходим бюджет за закупуване на рекламно пространство за текстови, видео и графични реклами в уебсайтове или социални медии.
- Маркетинг в социалните медии. Райън е проучил аудиторията си и е установил, че тя се подвизава само в един социален канал – Instagram. Затова той създава бизнес профил в Instagram, за да говори за продукта си, без да изглежда прекалено „продажбен“, което му помага да се свърже по-близко с аудиторията си.
- Маркетинг чрез инфлуенсъри. Райън може да използва своите приятели инфлуенсъри като Кели, Пам и Анди, за да популяризира марката си. Пам е консултант по бизнес комуникации и подпомага аудиторията си в използването на иновативни инструменти за комуникация. Тя препоръчва продукта на Райън на своите последователи, които се стичат на неговия уебсайт, за да купят продукта, използвайки кода за препращане на Пам. Пам получава комисиона.
Значение на цифровия маркетинг
Неоспоримият обхват на цифровите медии означава, че бизнесът може да получи достъп до голяма аудитория за своите продукти и услуги. Сравнете обхвата на реклама в местен вестник с публикация в социалните медии. Тази реклама ще бъде ограничена само до абонатите на вестника и за всеки ден, в който я пускате, това са пари от маркетинговия ви бюджет. Публикацията може да достигне до всеки в платформата и не плащате за всеки ден, в който тя е в профила ви.
Нека използваме примера с измисления Райън, за да разберем по-дълбоко значението на цифровия маркетинг:
Дигитализация (потребителите/клиентите са онлайн)
С помощта на цифровия маркетинг Райън може да получи достъп до клиентите си независимо от тяхното местоположение. Той не се нуждае от техните телефонни номера, адреси или имейл идентификатори (до по-късен етап от фунията). Единственото, което трябва да направи, е да създаде свое присъствие в пространствата, в които се намират клиентите му, например в определена платформа на социалните медии или дори в търсачките.
Обхват на целевата аудитория
Цифровият маркетинг ще позволи на Райън да се насочи само към тези, които вероятно ще купят неговите инструменти за комуникация, т.е. към идеалните си клиенти. Като публикува висококачествено съдържание и проучва кой посещава уебсайта му или се ангажира с публикациите му, той ще получи представа за целевата си аудитория и ще адаптира рекламите си към нея. Трябва ли да показва рекламите и публикациите си на по-възрастни хора, които предпочитат да използват телефона само като основен метод за комуникация? Не. така че не е необходимо да включва по-възрастните демографски групи в маркетинговата си стратегия.
Бързо проследяване, наблюдение и оптимизиране (ефективност на кампаниите и др.)
С подходящите инструменти за цифров маркетинг Райън може да проследява много показатели, които му дават точна представа за това колко добре се справя неговата кампания за цифров маркетинг. Той може да проследява в реално време, така че има възможност да оптимизира кампаниите по средата на пътя. Той може да измерва възвръщаемостта на инвестициите за всяка кампания за цифров маркетинг.
Той не разполага с тази възможност при офлайн методите на реклама. Ако пусне реклама във вестника за един месец, той няма да знае как да измери въздействието на рекламата върху продажбите си.
Заключение: Важността на цифровия маркетинг в съвременните динамични пазари
Дигиталният маркетинг е жизненоважен инструмент за успех в днешната динамична бизнес среда, като водещи са SEO оптимизацията и рекламите в Google. SEO оптимизацията изгражда дългосрочен растеж чрез подобряване на видимостта на уебсайта, стимулиране на органичния трафик и създаване на доверие, докато Google Ads осигурява незабавни резултати чрез прецизно таргетиране, проследяване на ефективността в реално време и високи нива на конверсия.
Заедно тези стратегии образуват мощна синергия – SEO осигурява устойчив растеж, а Google Ads – незабавен ефект. Като използват тези и още инструменти, фирмите могат да изпреварят конкуренцията, да се свържат с аудиторията си и да постигнат траен успех в цифровата ера.