Регистриране на фирма е съществен процес при създаването на бизнес и практикуването му в България. Все повече чужди компании избират да инвестират, създават и развиват бизнес средата у нас. И защо не? През последните няколко години икономиката на България непрекъснато расте. През 2022 г. БВП на страната се е увеличил с приблизително 3,9%. Очаква се през 2023 г. той да нарасне с 1,4%, а през 2024 г. – с 2,5%. Освен това страната очаква да получи до 6,2 млрд. евро като част от безвъзмездните средства за възстановяване на страната в различни области, като цифровизация, частен сектор, зелена енергия и др.
Компаниите могат да започнат бизнес в България и да се възползват от растящата икономика на страната. Ако и вие имате добра идея или не сте напълно запознати с процеса по регистриране на фирма, прочетете това ръководство на Татковци, за да разберете как да започнете бизнес тук.
Регистриране на фирма – важни стъпки и съвети
Преди да започнете процедурата по регистрация, трябва да помислите за тези изисквания:
- Дружеството ви трябва да има адрес в България;
- Дружеството ви трябва да разполага с начален капитал, който трябва да бъде внесен в местна банка;
- Трябва да изберете име и сфера на дейност за вашето дружество.
- Много важно: Изберете правната форма на фирмата си
Има няколко варианта, които могат да бъдат избрани като най-често срещаните от тях са: Това решение ще повлияе на начина, по който правите бизнес, и на начина, по който можете да управлявате фирмата си, на вашата фирмена отговорност:
- „Еднолично дружество с ограничена отговорност“ (ЕООД) – юридическо лице с един-единствен собственик с ограничена отговорност
- „Частно дружество с ограничена отговорност“ (ООД) – собственост на двама или повече съдружници с ограничена отговорност
- „Едноличен собственик“ (ЕТ) – опростена форма на юридическо лице, която е подходяща за много малки предприятия (пълна отговорност на собственика)
- „Свободна професия“ – персонализирана индивидуална регистрация
- „Акционерно дружество“ (АД) – акционерно дружество – търговско дружество с акционерен капитал, притежаван от неговите членове
- „Клон в България“ – чуждестранни юридически лица, регистрирани в чужбина, могат да регистрират клон в България
Стъпка 1: Наименование | Регистриране на фирма
Трябва да изберете име на дружеството, което ще идентифицира вашето предприятие на пазара, както и пред държавните институции. Трябва да се вземат под внимание някои параметри на името. Самото име може да бъде избрано и заето преди целия процес на регистрация (последното не е задължително, но може да представлява полезен ход в някои случаи).
Стъпка 2: Регистрация на банкова сметка за доверително управление
Ще трябва да регистрирате специална ескроу сметка в някоя българска банка за целите на собствения капитал и правната регистрация на юридическото лице. Първоначалната регистрация на банкова сметка е задължителна стъпка съгласно българските правила и разпоредби.
Стъпка 3: Регистрация на бизнес адрес
Адресната регистрация е следващата задължителна стъпка в процеса на създаване на вашето дружество. Вашето дружество ще трябва да има български адрес.
Стъпка 4: Регистрация в официалния държавен регистър
Според българските закони всяко ново бизнес начинание трябва да бъде регистрирано в публично достъпния Официален търговски регистър.
Колко струва регистриране на фирма в България?
В зависимост от естеството на дружеството разходите по време на процедурата за регистрация на дружество в България варират. Въпреки това общите разходи са.
- Такса за регистрация: Бизнесменът може да наеме адвокатска кантора, която се занимава с целия процес на регистрация на дружество в България. Общият разход по време на този процес е около 400-800 евро. Този разход включва адвокатски хонорари, регистрация на името и фирмата, както и нотариални такси.
- Капитал: Минималният капитал за започване на бизнес в България е 1 евро или 2 български лева. Ако обаче голям бизнес планира да открие акционерно дружество, минималният капитал ще бъде 25 000 евро или 50 000 български лева.
Трябва ли да съм физически в България при регистриране на фирма?
Физическото присъствие в страната по време на регистриране на фирма помага, но не е задължително. Вместо да посещавате нотариус, можете да посетите българско посолство или консулство в чужбина и да упълномощите трето лице да внесе капитала на дружеството от ваше име. Можете да подпишете всички необходими документи от разстояние.
Колко време отнема регистриране на фирма?
Всъщност не много. Можете да приключите цялата процедура по регистриране на фирма от началото до края за три работни дни. Ако използвате услугите на професионалист, нещата, които трябва да направите, не би трябвало да отнемат повече от няколко часа в България.
Какво трябва да имате предвид?
Първо, трябва да знаете, че в България можете да регистрирате фирма само с име, изписано на кирилица. Можете да добавите име на латиница, но то трябва да съвпада с това на кирилица. Това име трябва да бъде и налично, което означава, че не трябва да има вече регистрирано дружество със същото име.
Защо да се доверите на Ековис при регистриране на фирма?
Регистрация на свободна професия
За тези, които желаят да упражняват свободна професия, Ековис България предлага експертна помощ при регистрациятата на фирма.
Ние ви подпомагаме с избора на подходящата форма на организация и ви осигуряваме необходимата подкрепа и съвети за успешното стартиране на вашата дейност.
Регистрация на сдружения и фондации
Ecovis Bulgaria предоставя професионална помощ и съдействие при регистрацията на сдружения и фондации, които имат за цел да осъществяват благотворителни или обществени дейности.
Нашият екип от експерти ви насърчава и подпомага през целия процес на регистрацията.
Ecovis Bulgaria предлага качествени консултации и експертна помощ при регистрацията на вашата фирма.
Нашата компания разполага с богат опит и професионални познания в областта на бизнеса и законодателството, което гарантира успешно завършване на процеса на регистрация и създава здрава основа за вашето бъдещо развитие и растеж.