Магистрала „Хемус“ е един от най-амбициозните инфраструктурни проекти в България. Тя е проектирана да свързва столицата София в западната част на страната с черноморския пристанищен град Варна в източната част. След като бъде напълно завършена, магистралата се очаква да се простира на приблизително 418 км, като значително ще подобри времето за пътуване и икономическата свързаност между тези два жизненоважни региона. В днешната статия на Татковци ще ви запознаем отблизо с магистрала “Хемус”, пътни такси и строителство по нея и текущото ѝ състояние.
Към януари 2025 г. в експлоатация са около 191 км от магистралата. Завършените участъци свързват основно София с Ябланица на запад и Шумен с Варна на изток, като остава значителна празнина в Централна България, която все още е в процес на изграждане. През годините развитието на автомагистрала „Хемус“ се сблъска с многобройни предизвикателства, включително бюджетни ограничения, забавяния при придобиването на земя и технически проблеми с изпълнителите.
Система за събиране на пътни такси на автомагистрала „Хемус
Системата за пътно таксуване в България разчита основно на система за електронни винетки. Това електронно разрешително е задължително за всички превозни средства, пътуващи по националната пътна мрежа, включително магистрали като „Хемус“. Системата за електронна винетка е свързана с регистрационния номер на превозното средство и може да бъде закупена онлайн, чрез мобилни приложения или на бензиностанции и гранични пунктове.
Цените на е-винетките зависят от вида на превозното средство и продължителността на валидност, като варират от дневни до годишни разрешителни.
Например:
- Леките автомобили могат да изберат дневна електронна винетка (около 4 евро), седмична винетка (15 евро) или годишна винетка (50 евро).
- Тежкотоварните превозни средства (ТПС) се облагат с пътни такси на базата на изминатото разстояние, а не с фиксирани винетки, в рамките на отделна система за пътни такси, въведена през 2020 г.
Въпреки че се обсъжда въвеждането на допълнителен данък върху пътните такси специално за автомагистрала „Хемус“, понастоящем за този път няма отделни такси извън стандартната електронна винетка. През 2013 г. имаше предложения за въвеждане на пътни такси с цел подпомагане на финансирането на оставащите етапи от строителството на магистралата, но тези идеи все още не са реализирани.
Текущо състояние на автомагистрала „Хемус
Автомагистрала „Хемус“ продължава да представлява смесица от завършени и незавършени участъци. Завършените участъци са модерни и добре поддържани, като предлагат безпроблемно пътуване за шофьорите. Въпреки това магистралата е подложена на критики по отношение на стандартите за поддръжка в някои участъци, като периодичните ремонти и модернизации предизвикват временни прекъсвания.
Така например през януари 2025 г. е извършен спешен ремонт на 3-километров участък между тунела Витиня и пътен възел Малинова долина. В някои участъци бяха въведени и ограничения на скоростта поради продължаващите дейности по поддръжката и опасенията за качеството на настилката. Докладите сочат, че дебелината на настилката в някои участъци не е обновявана от 2003 г., което подчертава необходимостта от постоянни инвестиции в обновяването на инфраструктурата.
Незавършените участъци на автомагистрала „Хемус“ представляват предизвикателство за пътуващите, които трябва да се отклоняват по по-стари и тесни пътища в централните райони на България. Това води до удължаване на времето за пътуване и понякога до задръствания. Въпреки това строителството на останалите участъци напредва.
Бъдещо развитие | Пътни такси и строителство
Българското правителство се ангажира да ускори завършването на автомагистрала „Хемус“, отчитайки значението ѝ за регионалната свързаност и икономическия растеж. През август 2023 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството на България обяви плановете си да завърши 80 км от магистралата до 2025 г., като се съсредоточи върху критичните централни участъци.
Правителството отпусна и допълнително финансиране за преодоляване на закъсненията, като за ускоряване на работата бяха привлечени нови изпълнители. Въпреки това предизвикателства като стръмния терен на Стара планина и трудностите при придобиването на земя продължават да влияят на сроковете.
Значение на магистрала „Хемус
Очаква се автомагистрала „Хемус“ да подобри значително транспортната мрежа на България, да намали времето за пътуване между София и Варна до по-малко от 4 часа и да увеличи икономическите възможности в Северна България. След като бъде завършена, тя ще стане част от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), като подобри свързаността на България с останалата част на Европа.
Съвети за пътниците | Пътни такси
Ако планирате да пътувате по магистрала „Хемус“:
- Уверете се, че предварително сте закупили валидна електронна винетка за вашия автомобил, за да избегнете глоби.
- Бъдете информирани за пътната обстановка и нарушенията в трафика, като проверявате официалните правителствени уебсайтове или мобилните навигационни приложения.
- Бъдете подготвени за обходни маршрути или по-бавно движение в незавършени участъци от магистралата.
- Магистрала „Хемус“ остава жизненоважен проект за инфраструктурата на България, който обещава да промени регионалната свързаност и икономическите перспективи, след като бъде напълно реализиран. Въпреки настоящите предизвикателства, продължаващите усилия за развитие носят надежда за модернизиран транспортен коридор, свързващ сърцето на България с черноморското крайбрежие.