Повече латиноамериканци живеят в бедност, отколкото преди двадесет години, въпреки икономическия растеж на региона. Бедните като цяло все още са неграмотни или почти неграмотни. По-лошото е, че децата им имат ограничени възможности да учат. Те не получават шанс да се измъкнат от бедността чрез придобиване на умения и знания, въпреки че около девет от всеки десет деца в региона се записват в първи клас.образование
Динамиката на образованието в Латинска Америка е критична връзка в предаването на бедността между поколенията. Равенството в образователните и социалните възможности е централно в този момент в историята на Латинска Америка, защото ще допринесе за възприеманата легитимност на демократично избраните режими и техните политически избори. Демократичната консолидация изисква широкообхватно разбиране, че шансовете в живота на всички граждани са функция на заслуги и способности.
Има документирана връзка между бедността и образователните постижения в Латинска Америка. Бедните са тези с по-ниско образование. Тъй като имат непропорционално повече деца, повечето деца в Латинска Америка са бедни. Въпреки че повечето бедни деца влизат в първи клас, те се записват в училища с по-ниско качество и е по-вероятно да отпаднат след завършване на няколко класа. За да намалим бедността в Латинска Америка, първо трябва да разберем едновременните процеси на това как образованието възпроизвежда бедността и как образованието насърчава възможностите за учене и социална мобилност за бедните.кан академия български език
Най-малко един на всеки трима души в Латинска Америка сега живее в бедност. Тридесет и шест процента от населението живее с по-малко от 2 щатски долара на ден по цени от 1985 г. За структурно бедните, изглежда, просперитетът не се е проточил през последните десет години. Страните, постигнали значителен икономически растеж през последните десет години, не са намалили разпространението на бедността. В Аржентина например икономическият растеж удвои дохода на глава от населението и доведе до увеличения на реалните заплати и до създаването на хиляди работни места. И все пак безработицата в тази страна също се е удвоила и около една четвърт от населението живее с незадоволени основни нужди от 1991 г. насам. Процентът на живеещите под прага на бедността в Латинска Америка е в стагнация от 1980 г. насам, според проучвания на Световната банка. Процентът е намалял значително от 60% през 1950 г. до 35% през 1980 г.obr.education
Възможностите за образование са ключът към предоставянето на латиноамериканските граждани на достъп до знания, до възможността да участват в създаването на богатство и до възможността да просперират. Тъй като икономиката става все по-глобална и основана на знанието, тези с най-голям достъп до знания ще се възползват най-много от възможностите, произтичащи от интеграцията в световната икономика.
В Латинска Америка резките неравенства в разпределението на доходите се отразяват в също толкова остри неравенства в разпределението на достъпа до знания и умения. Някои деца участват и успяват в училище, придобивайки основни когнитивни умения, възгледи за света и социален опит. Тяхното образование им дава възможност да продължат да учат, да работят продуктивно и да участват в обществото и политиката. Децата на бедните имат по-ограничени възможности за образование, което води до неуспех в училище и липса на възможност да придобият същите когнитивни умения, да участват във възгледите и социалния опит, свързани с добрите училища. Много от тях са изправени пред много ограничени възможности за участие в икономики, които все повече се интегрират в световната икономика.khan academy българия
Вече се знае доста за връзката между образованието и бедността в Латинска Америка. Знаем, че бедните имат по-ниско ниво на образование и че доходите нарастват с нивото на образование. В Латинска Америка 14% от възрастните на 26 и повече години изобщо не могат да четат или пишат. Ако приемем, че образованието в шести клас е необходимо за постигане на функционална грамотност и за придобиване на основни когнитивни умения, броят на латиноамериканците, които са абсолютно или функционално неграмотни, е равен на броя на хората, живеещи в бедност.
Образованието и доходите са тясно свързани. В Бразилия, например, най-бедните 40% от тийнейджърите (на възраст 15-19 години) учат средно четири години, докато техните колеги в горните 20% от разпределението на доходите имат два пъти по-високо средно ниво на образование. В Североизточна Бразилия разликата се увеличава: най-бедните 40% от петнадесет до деветнадесет годишните имат средно само две години обучение срещу 5 години за горните 20%. В Хаити най-бедните 40% от младежите са средно две години в училище, докато най-богатите 20% средно шест години. В Гватемала разликата между тези групи е средно 2 срещу 6 години обучение.образование без раници
Коренното население на Латинска Америка страда още повече от липсата на образование. Например в градските райони на Боливия средният неместен човек ходи на училище десет години, испаноговорящите коренни жители средно шест години на обучение, а тези, които не говорят испански, имат средно 0,4 години обучение.