Ключови точки:

– България разглежда образованието като ключов лост за повишаване на качеството на живот на своето население, но това ще изисква привеждане в съответствие и надграждане на съществуващите реформи за подобряване на качеството на преподаване и учене.Разказът около измамените ученици не разказва цялата история. Запознайте се с учителите, които смятат, че генеративният изкуствен интелект може действително да подобри ученето.математика без граници
– Ясната комуникация със заинтересованите страни за разясняване на образователните реформи и плана за изпълнение е важна стъпка напред.
– Сега е моментът България да има устойчива реформа в образованието. Продължаващите дискусии около новата национална образователна програма, контекстът на усилията за възстановяване от пандемията и геополитическите предизвикателства могат да послужат като мощни катализатори за промяна.образователен център

Като страна със среден доход и членка на Европейския съюз (ЕС), България вече е на път да се присъедини към ОИСР. Това следва напредъка на страната в прилагането на реформи и политики в широк спектър от области, които доближават България до стандартите и практиките на ОИСР. Подобни реформи бяха подкрепени и от силен ангажимент за интеграция в ЕС и доведоха страната до постигане на макроикономическа стабилизация и по-добър жизнен стандарт за населението през последните десетилетия. Настоящият контекст дава тласък и възможност за България активно да се учи от международните практики и политики.

България разглежда образованието като ключов лост за възстановяване от настоящите предизвикателства и реализиране на своя социално-икономически потенциал. За да направи това, страната ще трябва да надгради съществуващите реформи, за да подобри качеството на преподаване и учене и да гарантира, че всички ученици са оборудвани с компетенциите, необходими за успех в по-нататъшното обучение, работа и живот. България има едни от най-ниските образователни резултати в ЕС, като данните на PISA показват, че почти половината (47%) от 15-годишните ученици в страната не са успели да постигнат достатъчни нива на умения за четене през 2018 г. в сравнение с Източна Европа и Средно за региона на Централна Азия от 42% и средно за ОИСР и ЕС от 23% (ОИСР/УНИЦЕФ, 2021 г.). България също е изправена пред значителни образователни различия според географското местоположение, етническия и социално-икономически произход.avigea.net

какво се прави
За да се справи с тези предизвикателства, страната въведе много образователни реформи през последните години, включително въвеждането на нова рамка за оценка на училищата – за да помогне за идентифицирането на училищата, които изпитват най-големи затруднения и да им предостави целенасочена подкрепа, като удължи продължителността на задължителното образование и прилагане на нова учебна програма, базирана на компетентности. Въпреки това, едно от основните предизвикателства пред България е свързано с настоящия дизайн на училищната система, която насочва най-добре представящите се ученици в страната през елитни средни курсове към конкурентни възможности за обучение и работа, които често се намират в чужбина. Това оставя много студенти в страната без фундаментални знания и умения.школа по математика пловдив

Скорошен доклад на ОИСР разглежда политиките на България за оценка и оценка в образователния сектор и прави препоръки за надграждане върху съществуващите реформи за трансформиране на качеството и равнопоставеността на образователните резултати. Например културата на оценяване на учениците в България може да установи по-добър баланс между формиращите и обобщаващите оценки, за да помогне за подобряване на ученето и представянето на учениците като цяло. Оценяването на учениците на ниво класна стая и на системно ниво понастоящем не съответства на типа обучение, което се оценява в новата учебна програма на България, базирана на компетентности. Това отчасти е културно предизвикателство, очевидно в много други страни от Източна Европа и Централна Азия, които също се борят да превърнат реформите в политическата документация в педагогическа иновация или практически промени в оценяването на учениците.

Реформите в тази област често срещат отпор от заинтересованите страни в образованието, които предпочитат по-традиционни, обобщаващи форми на оценка и подбор на учениците. Например, постъпването и класирането в гимназиален етап в България в момента се базира на резултати от национален изпит. Докато обобщаващите и стандартизираните тестове обикновено се считат за справедлив и обективен начин за преценка на ученето на учениците, използването на тези резултати и тяхното ниво на важност в България понякога може да изкриви преподаването и ученето. Без по-балансирана рамка за оценяване на учениците, която включва както обобщаващи подходи (оценки на ученето), така и формиращи подходи (оценки за учене), културата на тестване с високи залози в България рискува да има отрицателно въздействие върху учебната програма, особено след като няма предпазни мерки за смекчаване на потенциално неблагоприятните ефекти върху студентите (напр. като им се позволи да положат повторно изпита, за да повишат резултатите си).образователен център пловдив

От международна гледна точка малко държави разчитат само на изпити с високи залози, за да подберат ученици в гимназиалното образование, тъй като това създава допълнителен натиск върху учениците и може да има ограничения като основен инструмент за съпоставяне на интересите и уменията на учениците с наличните програми за средно образование.